Sekret pisania skutecznych artykułów content marketingowych

Sekret pisania skutecznych artykułów content marketingowych

Pisanie skutecznych artykułów content marketingowych ma swoje tajemnice i wymaga odpowiednich umiejętności. Redaktor przygotowujący takie teksty to nie dziennikarz czy pisarz – to osoba, która doskonale zna mechanizmy psychologiczne napędzające content marketing i potrafi je stosować w praktyce.

 

Liczby potwierdzają, że content marketing rośnie w siłę. Badania IAB Polska dowodzą, że w naszym kraju już ponad 80% marketerów korzysta z narzędzi content marketingowych, przy czym ponad połowa z nich posiada również dział dedykowany marketingowi treści. Content marketing jest wykorzystywany przeważnie w celach wizerunkowych, a także do budowania pozycji eksperta w danej dziedzinie (źródło: https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2017/06/IAB_Raport-strategiczny_INTERNET_2016_2017_FIN.pdf). Wzrost zapotrzebowania na content marketing oznacza także większy popyt na usługi redaktorów marketingu treści. Niestety, część marketerów nadal sądzi, że aby przeprowadzić skuteczną kampanię content marketingową, wystarczy do napisania artykułu zatrudnić taniego amatora. To często kończy się porażką. Dlaczego? Ponieważ osoba taka musi znać kilka sekretów tworzenia angażujących artykułów. Jak pisze profesjonalny redaktor content marketingowy? Tworzenie takiego tekstu przypomina nieco budowanie domu.

 

  1. Research – przygotowanie placu budowy

 

Kto wyobraża sobie stawianie domu na nieuzbrojonym terenie, bez kanalizacji, wody, gazu, prądu lub innych mediów? Podobnie jest z pisaniem wysokiej jakości artykułu bez żadnego przygotowania. Jeśli nawet autor jest specjalistą w danej dziedzinie, powinien przynajmniej ocenić, jakie są najnowsze trendy. Z reguły jednak redaktor content marketingowy pisze na różne tematy. Najczęściej ma dużą wiedzę w kilku obszarach, ale i tak powinien zrobić rozeznanie przed każdym artykułem. Jeśli chcemy przekazać użyteczną wiedzę i merytoryczną treść, najlepiej sprawdzić najnowsze badania na dany temat, wypowiedzi uznanych autorytetów, a na koniec zgromadzić informacje, które mogą się przydać w artykule. Już na tym etapie trzeba ocenić, kto będzie odbiorcą tekstu i jak najlepiej go poznać. Dobrą praktyką jest przygotowanie syntetycznego konspektu artykułu i przedłożenie go klientowi do zatwierdzenia.

 

  1. Tytuł jako fundament

 

Skoro już wiadomo, o czym będzie traktował artykuł i na jakich zagadnieniach należy się skupić, czas zadbać o fundament tekstu content marketingowego. Mowa tutaj o tytule. Ma on ogromne znaczenie w sukcesie danego artykułu. Specjaliści z Content Marketing Institute podkreślają, że tytuł jest obietnicą, która przyciąga czytelników i wyszukiwarki publikacji (źródło: http://contentmarketinginstitute.com/2012/12/checklist-content-marketing-titles/). Tytuł artykułu nie może być wynikiem przypadku czy wyboru dokonanego w pośpiechu. Oczywiście musi zostać dostosowany do charakteru danego tekstu. Doświadczeni redaktorzy content marketingowi mają na to swoje sposoby. Spójrzcie na tytuł tego artykułu. Użyte na początku słowo „sekret” sugeruje, że nastąpi wyjawienie jakiejś tajemnicy, a czytelnik dołączy do grona wiedzących, osiągnie korzyść. To często stosowany chwyt. Popularne rozwiązania to również umieszczanie w tytułach cyfr i wyliczeń (np. „5 sposobów na ergonomię w biurze”), zadawanie pytań (np. „Ile kosztuje wysokiej jakości artykuł?”), wezwanie do działania (np. „Sprawdź, jak najlepiej zaangażować odbiorcę”), nadanie ważnego komunikatu (np. „Kurs Bitcoina spadł o ponad 50%”) itp. Brian Clark, znany ekspert od content marketingu radzi, aby tworzyć tytuły, które opowiadają jakąś historię, do której odbiorcy od razu mogą się odnieść, np. „Mężczyzna uwięziony w czekoladzie przez 2 godziny” (źródło: www.copyblogger.com). Wybierając tytuł artykułu, należy pamiętać, aby jego przekaz był jasny, wyrażony językiem korzyści i odpowiadający potrzebom odbiorców.

 

  1. Treść artykułu, czyli solidne ściany

 

To kolejny element w naszym procesie budowania artykułu i tak naprawdę jego esencja. Warto pamiętać, że nawet najlepszy tytuł pozostanie bezużyteczny, a nawet wywoła złość u odbiorców, jeśli nie znajdzie się pod nim wartościowa treść. Właśnie na tym etapie redaktor może pokazać cały swój kunszt i umiejętności. Tutaj trzeba wykorzystać to, co zgromadzone zostało w czasie researchu. Udany content marketing to przede wszystkim wysoka jakość, bez względu na tematykę czy charakter przekazu. Odbiorcy są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, zatem szybko wyłowią fałsz i „ślizganie się” po temacie. Wysokiej jakości treść powinna spełniać co najmniej jeden z następujących warunków: być przydatna, interesująca lub zabawna. Nie można bowiem zapominać, że content marketing to treść przede wszystkim dla odbiorców, a nie dla wyszukiwarek.

 

  1. Marka jako dach marketingowej budowli

 

Doświadczony redaktor doskonale wie, że artykuł content marketingowy nie jest tym samym, co dziennikarski. Nawet za najbardziej wciągającym tekstem stoi marka lub jej konkretny produkt albo usługa. Content marketing nie jest jednak zwykłą reklamą, nie namawia natarczywie i wprost do dokonania zakupu. Rola takiego artykułu jest zupełnie inna. To raczej pokazanie marki lub produktu w kontekście jakiegoś problemu, który może zostać rozwiązany za pomocą danego wyrobu albo w zupełnie inny sposób. Ważne jest to, że budujemy tutaj pozycję marki jako eksperta, który podpowiada rozwiązanie. Dlatego właśnie w tego rodzaju artykułach często pojawiają się linki brandowe. Obecność marki lub produktu musi być subtelna, ale nie może być natarczywa.

 

  1. Poprawki, poprawki, poprawki, czyli wykańczanie wnętrza

 

Praca redaktora content marketingowego jest ściśle związana z poprawkami. Nie dlatego, że coś nie wyszło czy zabrakło wiedzy; wręcz przeciwnie. Nawet dobry artykuł można poprawić tak, by był jeszcze lepszy. Autor nie może przywiązywać się do zapisanych przez siebie słów. Szlifowanie, poprawianie, modyfikacja – to czynności, które są częścią tworzenia artykułu content marketingowego (podobnie jak każdego innego). To jednak nie wszystko – poprawki mogą okazać się koniecznie również na etapie zatwierdzania artykułu przez klienta.

 

Doświadczony redaktor wie doskonale, że artykuł nie należy do niego, lecz do klienta. Nawet gdy jego uwagi wydają się bezsensowne i błędne, trzeba wykonać poprawki. Oczywiście można zwrócić uwagę klientowi, że pewne kwestie powinny wyglądać inaczej, niż proponuje, można mu doradzić, ale ostateczna decyzja o realizacji poprawek nie należy już do redaktora. Taki jest urok tej pracy!

 

Sekret pisania skutecznych artykułów content marketingowych to również zrozumienie istoty takiego zadania, jego charakteru, idei. Cała sztuka polega na tym, aby subtelnie i sprawnie łączyć to, co marketingowe z tym, co potrzebne i użyteczne dla odbiorcy. Warto także pamiętać, że powiedzenie Oscara Wilde’a o książkach dobrze i źle napisanych może odnosić się z powodzeniem także do artykułów content marketingowych.